3184 výdejních míst
Kde je najdu? »
0 Kč

Produkty v košíku:

V košíku nejsou žádné produkty

Přejít do košíku

Digitální únava zraku


Digitální únava očí

Ruku na srdce (a oči na displej) – kolik času trávíte denně sledováním svého chytrého telefonu, prací na počítači a díváním se na filmy nebo seriály? Nemáte někdy pocit, že to vaše oči už nebaví a trochu stávkují? Přečtěte si, co se s očima děje a jak jim ulevit od námahy způsobné sledováním digitálních zařízení.

Co je digitální únava zraku?

Je to taková nemoc 21. století. Digitální únava očí představuje kombinaci potíží zraku a očí, které plynou z používání a práce na různých digitálních zařízení – monitor, smartphone, čtečky knih, chytré hodinky a jiné displeje. Nepříjemné pocity očí se většinou objeví po 2 a více hodinách sledování obrazovky, z čehož vyplývá, že vaší hlavní pracovní náplní nemusí být práce na PC. Digitální únava zraku vás může potrápit, i když jen rádi sledujete dění na sociálních sítích, věnujete se svému oblíbenému youtuberovi, nebo si krátíte dlouhé chvíle seriály a filmy.
Můžete se setkat také s označením syndrom počítačového vidění. Tenhle problém moderní doby nejvíce postihuje mladé lidi do 35 let, protože používají digitální zařízení ve větší míře než jiné věkové skupiny.

Co způsobuje digitální únavu očí?

Začneme asi tím nejjednodušším – nekorigovanou oční vadou.
Pokud máte oční vadu (krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus, presbyopii), ale není správně korigovaná, může vám způsobovat nepříjemné pocity a zkreslené vidění. Při práci na počítači nebo třeba při sledování televize pak mohou tyto problémy výrazně zesílit.

A jaké jsou příčiny syndromu počítačového vidění spojené vyloženě s používanou technikou?

  • Vysoké nároky na akomodaci oka
    Při sledování displeje musí oči dlouho zaostřovat na blízkou vzdálenost. Pro oko to není přirozené a musí se tedy více namáhat.
  • Nepřirozený jas
    Displeje vyzařují jasné světlo, které není pro oči příjemné a ani přirozené. Pokud očima přecházíte mezi několika obrazovkami, musí se oči potýkat s různou intenzitou jasu, odlesky… Navíc obrazovky vyzařují modré světlo, které dokáže narušit správné fungování organismu a má velice nepříznivý vliv na kvalitu spánku.
  • Umělé osvětlení
    Je to podobné jako u jasu displejů. Umělé světlo je pro oči nepřirozené a při špatném nastavení a intenzitě vznikají odlesky na monitoru a podobné nepříjemné faktory.
  • Částečné mrkání a výrazně snížená frekvence mrkání
    Oko se musí více soustředit na detaily na obrazovce, více zaostřuje a vy nemrkáte. Víčko tedy nemůže roztírat a obnovovat na oku slzný film a oko osychá. Problém je, i když víčko nedokončí plynulý pohyb mrknutí. Nedokonalé mrkání rozprostře slzy pouze po části oka. Nadměrné soustředění se na detaily na obrazovce může způsobit až 5× nižší frekvenci mrkání oproti normálu.
  • Suchý vzduch a klimatizace
    Nepříjemný problém mnoha pracovišť. Oba tyto faktory negativně ovlivňují povrch oka, které osychá.
  • Špatná vzdálenost
    Obrazovka, kterou sledujete, by měla být ve správné vzdálenosti. Záleží to na velikosti sledovaného displeje a samozřejmě i dalších faktorech, které jsou ovlivněny vaším pracovním prostředím.

Jaké nepříjemnosti nám digitální únava zraku způsobuje?

Pakliže se během dne potýkáte s některými z výše uvedených spouštěčů únavy očí, můžete následně pocítit především tyto problémy:

  • Rozmazané vidění
  • Svědění a pálení očí
  • Řezavý pocit při mrkání
  • Slzení
  • Začervenání očí
  • Pocit suchých očí
  • Únava očí
Mohou se objevit také bolesti hlavy a krční páteře.

Pokud nosíte kontaktní čočky, měli byste být na pozoru více než ostatní. Nositelé kontaktních čoček trpí příznaky digitální únavy zraku mnohem častěji.

Jak bojovat s digitální únavou zraku?

Prvním krokem by měla být kontrola u očního specialisty, se kterým budete problémy konzultovat. Popište mu své příznaky a nechte si přeměřit zrak. Pokud vyloučí nekorigovanou oční vadu, můžete vyzkoušet tyto tipy, které očím od digitální únavy uleví:

  • Mějte hned vedle monitoru oční kapky nebo sprej
    Jakmile ucítíte pocit nepohodlí, můžete oči zvlhčit a obnovit komfort.
  • Správná velikost písma na monitoru
    Váš monitor, a stejně tak displej mobilního telefonu, by měl mít nastavenou ideální velikost písma i zobrazení. Na obrazovky byste neměli mžourat a i z pohodlné vzdálenosti by pro vás mělo být vše dobře čitelné.
  • Správné nastavení jasu
    Všechny obrazovky, které sledujete by měly mít vhodně nastavený jas. Ideální je jas tlumený. Na nových zařízeních je již možné nastavit speciální režimy pro komfortní čtení, které odfiltrují část modrého světla. Lze také zapnout automatické nastavení jasu a jistě existuje spousta dalších vychytávek a aplikací, které dokáží šetřit váš zrak.
  • Správně nastavená poloha monitoru
    Obrazovka, kterou sledujete by měla být vůči vašim očím ve správné poloze. Ideálně by oči měly mířit zlehka dolů. Vzdálenost monitoru pak záleží na jeho velikosti.
  • Pravidlo 20 – 20 – 20
    Abyste očím ulevili od dlouhodobého zaostřování na blízko, zadívejte se každých 20 minut na 20 vteřin do dálky (třeba 20 metrů, když to odhadnete :) ). A můžete do toho přidat dalších 20 a 20× si zamrkat.
  • Používání speciálních optických pomůcek
    Na trhu jsou kontaktní čočky i brýlové čočky, které snižují míru digitální únavy očí. U kontaktních čoček jde nejčastěji o speciální zvlhčující technologie a u brýlových čoček o filtraci modrého světla.
  • Často větrejte místnost
    Čerstvý vzduch ocení nejen vaše oči. I vy se budete cítit svěží a čistý vzduch bude mít určitě pozitivní vliv i na vaši efektivitu práce.
  • Zvlhčovač vzduchu
    Pokud je situace se suchým vzduchem na vašem pracovišti nebo doma neúnosná a nemáte možnost pravidelně a intenzivně větrat, popřemýšlejte o zvlhčovači vzduchu. Patřičná vlhkost vzduchu oči příjemně osvěží.
  • Pitný režim
    Dodržujte pitný režim. Za to vám budou vděčné nejen vaše oči.

Naše nabídka produktů proti digitální únavě zraku:

Blue blocker úprava skel do dioptrických brýlí

V naší nabídce najdete obrovské množství brýlových obrub, do kterých vám zasadíme dioptrické skla přesně na míru. U skel si můžete vybrat různé úpravy a proti digitální únavě zraku je ideální úprava blue bocker. Tento filtr snižuje míru modrého světla, které se dostane k očím.
Takové brýle můžete používat, i když nepotřebujete korigovat oční vadu. Do obrub si vyberete dioptrii 0,00.

Kontaktní čočky ULTRA od Bausch & Lomb

(dostupné také v torické variantě – ULTRA for Astigmatism a variantě pro korekci presbyopie ULTRA for Presbyopia)
Kontaktní čočky Bausch + Lomb ULTRA™ nabízí 16 hodin pohodlného nošení s 95% zvlhčením díky dvoufázové technologii MoistureSeal. Tato technologie zajistí dokonalé spojení vysoké propustnosti kyslíku a dlouhotrvající hydratace čoček.

Kontaktní čočky Biofinity Energys® od CooperVision

Čočky používají technologii Digital Zone Optics®, která snižuje akomodační zátěž oka. Biofinity Energys® mají v přední optické ploše vícečetné asférické křivky, které rovnoměrně rozdělují dioptrický účinek. Pro oči je pak snazší převádět zrak z digitálního zařízení a mimo něj.

Kontaktní čočky ACUVUE® OASYS with Transitions™

ACUVUE® OASYS with Transitions™se dokáží přizpůsobit okolním světelným podmínkám v náročných situacích, jako například při sportování, práci pod nekomfortním světlem v kancelářích, nebo při přivykání si na jas digitálních displejů či televizí.

Pages comments: Reply to # - Zrušit
Top